Втулки Shimano на промпідшипниках TC500 і TC600


Зміст статті:

Переваги та недоліки насипних на промислових підшипників

Які втулки у Shimano були раніше і зараз

Нова серія втулок TC500 та TC600 та основні характеристики продукту

Ціни та наявність в магазинах

Переваги та недоліки нових серій TC500 та TC600

Висновки про нові втулки Shimano на промах
 

 


То шо? Погнали?

 

 

Різниця типів втулок - плюси і мінуси конусів та промів

Перед тип як я висловлю свою думку щодо цього продукту, пропоную згададти основні типи втулок і узагальнити переваги та недоліки тих та інших підшипників, які використовуються у велосипедних втулках.

 

Втулки на конусних підшипниках

Переваги +
• Ціна втулок та росхідників (кульки,конуси, вісі, пильники)
• Простота конструкції, сервіс не вимагає наявності специфічного інструменту.
• Базові знання та набір конусних ключів дозволить провести сервіс вдома чи навіть в дорозі.
• Вага (втулки на конусах легші ніж на промах)

Недоліки -
• Менш жорстка конструкція.
• Гірше переносять ударні навантаження.
• Менший термін служби, потребують періодичного сервісу.
• Потребують деякого досвіду в регулюванні контршайб та конусів при сервісі, для досягнення багансу в коченні та відсутності люфту осі.



Втулки на промпідшипниках

Переваги +
• Надійні та стійкі до високих нагрузок в будь-яких умовах роботи.
• Термін служби закритих підшипників без сервісу значно вищий.
• Можливість сервісу та заміни мастила в більш дорогих підшипниках.
• Не виникає клин при тотальній несправності та не руйнується конструкція (до сервісу доїдите).

Недоліки -
• Ціна втулок як правило вище.
• Ціна сервісу та запчастин (іноді сервіс не є рентабельним).
• Заміна підшипників потребує спеціальнго інструменту та навичок.


Це тільки основні аспекти, які я згадав за 5 хвилин, на ділі нюансвій набагато більше і звісно є виключення з правил.
Нариклад: втулка на шаріках для DH Shimano HB-M820 SAINT коштує набагато дорожче аналогів на промах, а ремкіт (вісь, кульки і конуси) до втулки XT легко перевалять за 30 баксів.
але все ж основною перевагою втулок на промах є її довговічноість і необхыднысть постійного сервісу. Саме тому я і обирав особисто собі в користування такі втулки. Ти просто не паришся, в якому стані твої підшипники, чи зношені кульчи чи ні.

 


Як було раніше у Shimano?

Хто хоча б раз в житті використовув велосипедні компоненти Shimano, правильно та за їх цільовим призначенням, маю на увазі своєчасний сервіс та не використовувати серію Tourney на синій трасі в байкпарку "Пилипець", знають про їх надійність та довговічність.
Звісно, як і в будь-якого великого бренду - у Шимано є свої косяки та недоліки, але надійність втулок - це те що у Shimano не відняти - це є факт.
До цього часу, в МТБ та в дорожніх серіях Shimano у втулках застосовують технологію "насипного підшипника" тобто конуси та кульки.
При чому, така система підшипників використовується як в дешевих серіях типу Tourney, Deore чи 105, так і в топових серіях типу XTR, XT чи Dura-Ace.
Основна  відмінність лише в вазі, якості конструкції та її складності.

 


Так в дешевих серія це все просто і виглядає це десь так чи так.

  


Всім знайомі конуси і кульки крутяться у втулці, захищені пильником та піджаті регулювальними шайбами.


В преміальних серіях компонентів які призначені вже для інтенсивних навантажень це вже виглядає десь так і це вже вдосконалена технологія конусів та кульок з високоякісної сталі відшліфованих лазером з точністтю до мікрон.

В додачу це все сховано за не менш технологічною лабіринтрою системою пило та вологозахисту відтестовано та перевірено по багатьом параметрам.

 

 


Особисто мої фаворити так би мовити "олдскулу" Shimano це:

  • Deore M525 -стара, об'ємна ,тяжка, але надійна, майже ніколи не зустрічав їх в поганому стані.
  • Старі серії XT 770-780. Нових зараз вже не купити, ті шо старі вже чисто по віку доживають своє, але якщо власник шарить за сервіс велосипеду, то там такі втулки думаю ще років з 10 проїздять.
  • І в додачу стара серія шосе Ultegra типу 6800. Візьміть колесо на такій втулці, обслужіть її оригінальними розхідниками та якісними змазками і це колесо дасть фору навіть топ, або мідл-топ сучасним колесам по накату.

 

Як ви зрозуміли з цього короткого екскурсу в історію поняття "втулки Шимано на промах" не було. Так звісно є дуже нішеві компоненти Shimano для пампу та ліміновані серії для фіксу та треку, але це ми не рахуємо, адже купити це - ми звичайні Українські користувачі без зусиль і "під замовлення" не зможемо. (але як щось треба, то пишіть, зробимо)

 

 

 


Перший погляд на TC500

Серії втулок TC500 та TC600, а також їх модифікації QC500 (під ексцентрик) Shimano випустило в додаток до нової групи обладнання CUES, і якщо врахувати заявлений термін роботи касет і ланцюгів в цій груцпі, то все це разом має бути майже вічним.
І ось під самий кінець 2023 року ми отримали першу партію в Україні нових втулок TC500 та TC600 - оскільки я люблю втулки на промах, мені стало цікаво покрутити їх, розібратись що до чого і зробити свої висновки. І от що ми маємо:

Втулки Shimano серії TC500 це втулки середнього рівня з закритими промпідшипниками, що мають кріплення під вісь.
TC500 умовний стандарт, а TC600 більш техноголічна та дорожча версія, основною відмінністтю цих втулок є внутрішня будова барабана. Так у задніх втулках TC500 використовуються 4 проми, а в 600й серії їх вже 6 (4 у корпусі та 2 в барабані) це робить їх надійнішими та менш прихотливими до сервісу.
Але в данному випадку на руках маю втулки TC500 тож заради об'єктивності буду говорити саме про них.


Передні втулки традиційно мають маркування HB
В задні традиційно FH
Виконані в класичному та фірмовому чорному кольорі з запатентованим шліцевим кріпленням ротора Shimano Center Lock. Доречі, хто не звав, на ці кріплення є адаптер, який довзоляє прикріпити ваш улюблений ротор на 6 болтів на втулки з таким кріпленням. (ось він, не дякуйте)
Втулки мають різні типи кріплень:
Під ексцентрик - такі втулки мають маркування QC500 (згадував про це вище) і вже скоро теж з'являть в продажу.
І під вісь E-THRU на 15 мм попереду і відповідно 12мм на задніх втулках.
Оскільки перші приїхали і потрапили до мене в руки саме втулки TC500 (під вісь) саме про них і буду розповідати в контексті перших вражень, тим більше - кріплення через наскрізну вісь це надійно, легко і сучасно.

 


І звісно слідуючи трендам втулки мають різні ширину корпуса. Це вже стандарт 142 та 100 мм та бустовий варіант в 148 та 110 мм відповідно.
Слід зауважити, що в каталозі я не помітив такого формату ширини, як 135мм, а значить прокачати більш старі рами, цим "елексіром надійсності Shimano" нажаль не вийде.

По заднім втулкам тут також є опції як зі стандартним барабаном під касети HG, куди монжа встановити касети на 8,  9, 10, 11, а також вже не зовсім новий, але звичний стандарт MicroSpline під касети на 12 швидкостей
З конструкцією самих барабанів Shimano вирішило поки не мудрити - воно процює, тож тут все залишили так я є.
В версії MicroSpline на 12 і в 8-11 HG - барабан замінний з (арт. Y3JZ98010) MT410 і це теж + до сервісу.



Щоб все це було простіше я спробую систематизувати інформацію в таблицю, які втулки є і їх осоновні характеристики.
Більше інформації про конктетний продукт ви вже зможете отримати безспосередньо на сторінці товару який вас цікавить натиснувши "тут" під "де купити", або ж звернувшись до нас.

 

Артикул Назва

Кріплення

Ширина Барабан Кількість спиць Вага Кріплення ротора  
EFHTC500HM Задня втулка FH-TC500 вісь 12 мм 142 мм HG (8-11 шв) 32 453г Center Lock  
EFHTC500HMBB Задня втулка FH-TC500B вісь 12 мм 148 мм HG (8-11 шв) 32 461г Center Lock  
EFHTC500MSB Задня втулка FH-TC500 вісь 12 мм 142 мм MicroSpline (12 шв) 32 451г Center Lock  
EFHTC500HMBB Задня втулка FH-TC500B вісь 12 мм 148 мм MicroSpline (12 шв) 32 460г Center Lock  
EHBTC50015B Передня втулка FH-TC500 вісь 15 мм 100 мм - 32 165г Center Lock  
EHBTC50015BB Передня втулка FH-TC500B вісь 15 мм 110 мм - 32 172г Center Lock  
EFHTC600HMBBL Задня втулка FH-TC600B вісь 12 мм 148 мм HG (8-11 шв) на промах 32 492г Center Lock  
EFHTC600MSBBL Задня втулка FH-TC600B вісь 12 мм 148 мм MicroSpline (12 шв) на промах 32 493г Center Lock  


Здається непоганий вабір стандартів і опцій для тих хто вирішив зібрати якийсь МТБ, Гравел чи турінг, або ж прокачати свої колеса.
Користуючись нагодою, нагадаю, що ми маємо майстерню і з такою опцією як збірка колес під замовлення, тож при бажанні, ми можемо підібрати для вас усі компоненти та зібрати готові колеса високої якості, або навіть зробити це з ваших компонентів, все що буде для цього портібно, це просто доставити компоненти особисто, або через пошту в нашу майстерню.
(детальніше про майстерні - тут)

 

 

Кіко це коштує?

Інтрига стровена і зараз дам відповіді на всі питання стосовно ціни та наявності.
Я дійсно виділив  би ціну в переваги, бо якщо проаналізувати ринок стає зрозуміло, що отримати якісну втулку на промпах з кріпленням під вісь, а це й якщо з барабаном MicroSpline, чи просто з HG - треба доволі добре пошукати. В результаті залишаться всьго декілка варіантів, а шукати в Б/У сегменті це завжди ризик, до того ж чисто емоційно не всі готові купувати Б/У. Іноді просто хочется зібрати з усього нового.

І от TC-500 мають наступний порядок цін

  • Передні втулки під вісь 15мм, шириною 100, вбо 110мм з кріпленням ротора CenterLock обійдеться вам приблизно в 30$(+-2$)
  • Задні втулки під вісь 12мм, шириною 142, вбо 148мм, без різниці з барабаном на 11, а бо 12 обійдеться вам приблизно в 50$(+-2$)
  • Як ви вже здогадались, комплект таких втулок обійдесься Вам в 80$(-+2$), що є доволі помірною ціною в цьому класі компонентів.

 


Втулки серії 600 будуть дорожчі, за рахунок покращеної оробки корпусу та наявністтю 6ти промислових підшипників, (4 в корпусі та 2 в барабані).
Так до прикладу, задні втулки з такими параметрами будуть коштувати вже приблизно на 30 баксів дорожче, але тут уже кожен обирає сам собі, що йому важливо надійність чи бюджет.
Особисто я розумію що задня втулка це важливий елемент, фактично рушій і місце передачі потужності з трансмісії на колесо, а значить така штука дешево коштувати не може і єдиний варіант залишитись задоволеним, це знайти баланс ціни та якості.

З актуальними цінами та наявністю на цінами ви можете натиснувши кнопку "каталог товарів" та перейти до відповідного розділу.
Також не забувайте, що в продажу ми маємо і інші задні та передні втулки.
Якщо дочитали до цього місця , то я безмежно вдячний і дарую промокод-знижку promoblog5 -5% на всі товари SHIMANO.

 


 

А теперь слід поговорити саме про переваги та недоліки втулок Shimano TC-500

І ось я стою і дивлюсь на ці втулки, кручу їх в руках і навіть трішки розвібрав, щоб подивитись що там в середні і мені здалося це є майже ідеальним варіантом, якби я хотів зібрати собі якийсь міцний та надійний туринг чи гравійник з розрахунком на надійсність і невибагливість.

 


Почнемо з плюсів, їх тут більше.
Промпідшипники крутяться приємно, дозволяють їх відкрити, почистити та міняти з часом змазку. Ковпачки прилягають щільно, але при цьому розібрати втулку для сервісу не є проблемою.
Барабан змімається теж доволі легко, що дає можливість без зайвого інструменту заглядувати всередину і дізнаватись як справи у собачок, їх тут доречі по стандарту Шимано 3 штуки.
Працює втулка традиційно тихо, видаючи приємний щелест в роботі. . Проблем з підходящим до них ротором взагалі не викикає.


Дивляцись на ціну на TC500 це стає ще більш цікавим варіантом. За комплект втулок вам не потрібно місяць безкоштовно працювати і відмовляти собі в чомусь, а якщо якось так станеться що втулка вийде з ладу, то і сумувати особливої потреби не буде, можна просто піти і купити собі нову.
Вибір стандартів ширини і кріплень тут тобі і 142 і 148 а передні 100 і 110, а ще є під різні барабани і під різні типи рам.
Також ці втулки непогано підішли б на велосипеди обладнані електроприводом, адже навантеження через вагу і енерцію там значно вищі, а значить такі колеса будут до доставляти менше клопоту в сервісі.

А тепер трішки хейту
Куди я б їх точно не ставив да к це на шоссейні велосипеди. Бо це не втулки для шоссе. Передні втулки мають вісь 15мм, а стандарт карбонових вилок 12мм, звісно є адаптери які легко дозволять всунути туди цю втулку, але є ще одне головне але.
Вага. І це дійсно на мою думку мінус. Якщо втулка передня важить ще 160-170 грамів, то задні втулки мені відверто здались тяжкими.
Задня втулка Shimano TC500 на під барабан HG і шириною 142 мм важить 461 грам.
Також є серія 600 і хоч вони дорожчі, але вони не легші тому що в них аж 6 промів, то ж переплатити і отримати легшу втулку не вийде.
Повну інформації по вазі втулок можна переглянути в табличці вище.
До прикладу: Втулка Novatech +- в цьому ціновому сигменті буде важити приближно 270 грамів, а моя втулка, на якій я зараз їзжу це FireEye Excelerant 142х12, так вона дорожче майже вдвічі, але її вага 340 грамів, а вона розрахована на максимальну жесть. Я не буду приводити далі приклади з різними DT Swiss чи Chris King бо очевидно, що їх ціна значно вище і це просто інша ліга.

 

 

 

Суб'єктивніСубъективные выводы по втулкам. висновки по втулкам.

Була ідея написати коротеньку статтю, але як бачите не вийшло.
Тож які мої думки стосовно втулок на промпідширниках Shimano? Це однозначно перемога і це дуже позитивна тенденція.
Звісно вже завтра Шимано не відмовиться від своєї технології конусних підшипників, да і не треба, адже в їх виконанні вони довели цю технології майже до ідеалу, до того ж в велосипедах типу шосе кульки та конуси чудово себе рекомендують, бо не мають опору коченню при радіальних навантаження (поворот під кутом).
З іншох сторони ми маємо сучасні тенденції, де всі хочуть собі гравел, шоб прямо по полю і болоту, а потім поминити велік на автомийці під високим тиском а потім просто поставити сохнути, і без зайвих сервісів і щоб він жив - це здається іделаьний варіант. Нажаль ось прямо так не буває, але деякі вузли дійсно можна зробити надійнішими і TC500 це саме про це. Фактично маючи втулку на промпідшипниках ви виключаєте зі свого чеклисту по сервісу цілий вузол і це є добре. Звісно рано чи пізно ви повернетесь до цього питання, але питання коли. Можливо до цього часу цей велосипед ви вже продасте і це буде не ваша турбота.
Тож единим поки мінусом, який я помітив - є вага.
Користуючись в майбутньому чи можна знайти в них ще мінуси? Вневнений, можливо. Чи може в майбутньому там вийти з ладу барабан, чи закринити підшипник - так як і будь де, але це не дифіцитні компоненти і не за всі зроші світу тож з першого погляду все непогано і це приємно.
Зібрати окремо колеса на цих втулках? Теж можна, чому б ні. Сучасні стандарти, непоганий дизайн. Якщо у вас якийсь умовно МТБ з алюмінієвою чи стальною рамою і ви не гонитесь за кожним грамом ваги і ваш приорітет - надійність це хороший варіант.

 


І знову таки фактор ціни. Комплект двух втулок з ціною в 80 баксів, це не дорого, як на мене.
Це не преміальний продукт звісно є кращі і дорожчі варіант, є TC600, або ж інші виробники, Але якщо це якісний бренд типу DT Swiss, Mavic, Hunt то ціни на них будуть ще вищі.
Є бренди типу Navatec, Formula та різні Quanda, але так вже може стати питання якості і особистих переконань.



Підсумуючи мої думки стосовно нових втулок Shimano на промпідшипниках, скажу, що це більше про "так" ніж "ні".
Враховуючи терміни служби касет CUES, якщо там буде ще і втулка на промах то можна подумати, що велосипед взагалі не будет ламатись ніколи і не потребуватиме сервісу, але ні, це просто надійний і непоганий варіант за помірну ціну від бренду який дуже добре зарекомендував себе у всьому світі.
На цьому все, дякую що дочитали до кінця, не забувайте бути чемнити та уважними на дорозі та радійте життю.

 

 

 

 

Dima Sanzhara