Сьогодні ми добре знаємо про всі групи обладнання Шимано, їх назви та призначення від найпростіших для підліткових велосипедів та любительського катання - до груп для професійного спорту та участі у світових чемпіонатах.


Але чи знали ви, що на початку формування цієї складної ієрархії обладнання для гірських велосипедів, компанія Шимано мала іще одну, досить перспективну та цікаву серію під назвою STX.
Ми розповімо Вам що це за група, яке саме місце вона посідала, коли випускалась, та чому сьогодні це вже лише історія.

 

 

 

 

 

Це були лихі 90-ті. Зустрічайте Shimano STX

 

Отже, в 90-х світ вже остаточно був захоплений лихоманкою катання на гірських велосипедах і основними дійовими особами цього театру були, звісно, виробники велосипедів та виробники обладнання до цих же велосипедів, в тому числі і компанія з Японії - Shimano.

В 1994 році в арсеналі компанії вже були такі МТБ групи обладнання як: Tourney, Altus, Alivio, Deore LX, Deore XT та XTR. І саме в цьому році японська компанія презентувала світу ще одну групу обладнання в одразу двох варіаціях: STX MC30/31 та STX SE (special edition).


 

Серія MC30/31-CH отримала трансмісію 3 на 7 та кантиліверні гальма. В групі були представлені: комплект втулок, касета, педалі, комплект гальм, моноблоків, шатунів, передній та задній перемикач а також ланцюг та каретка.
SE відрізняються від стандартного набору блискучим димчасто-сірим забарвленням, за рахунок обробки поверхні та чорних елементів, в той час як STX були в основному срібні. По суті, крім передньої панелі, це були однакові компоненти, лише з різним кольором поверхні. Проте, при детальному розгляді постерів та каталогів того часу, ми помітили що в серії SE також був представлений ще один компонент, який навіть зараз не входить в групи - це кермова колонка.

 

У 1995 році STX SE був замінений на оновлену серію STX RC MC33, отримавши хоч і незначні але оновлення.
Стандартний STX також оновився з урахуванням нових технологій та доробок.

 
 

 

Тут важливо додати що при тому, що зараз наша вело-індустрія розвивається семимильними кроками та кожного року ми отримуємо на ринку велосипедів тисячі нових продуктів, все ж, в основному, це одні й ті ж технології, дещо модернізовані а місцями й просто перепаковані в нову обгортку маркетологами.
А ось у 80-х та 90-х роках люди дійсно тільки відкривали для себе що таке «швидко та круто кататись на велосипеді» і дуже багато звичних сьогодні нам речей та технологій іще не існували.
Тоді ця індустрія отримувала нові відкриття кожного року. Важко уявити, але був час коли інженери вперше винайшли гальма V-brake, а потім, через деякий час, касету на 8 та 9, пізніше - технологію Hyperglide та шатуни Hollowtech.

 

Так ось в 95-му STX отримав обробку поверхні "Cromica Bronze" на монетках, гальмах, машинках та зовнішній частині ланцюга, а також, декілька технологій, що покращили характеристики обладнання, а саме: антивібраційну систему гальм M-System та підводку троса до заднього перемикача IG Drivetrain.
STX RC був срібним та отримав додатково покращення оптичного дисплею на моноблоках, а також технології Parallax Hubs, тобто кріплення коліс за допомогою алюмінієвих ексцентриків. RC мав більше варіацій "кращої якості", ніж звичайний STX, тобто вони більше не мали однакових компонентів у різних кольорах.

 

У 1996 році група STX знову зазнала незначних, майже не помітних змін.
Основні вдосконалення отримали система шатунів, а також система зчеплення барабанів втулок за технологією Silent Clutch Freehub, що саме напередодні була представлена компанією Shimano.
Серія STX вкотре оновила індекс на MC34, тоді як STX RC представив MC36.

 

 

 

У 1997 році STX отримав окремі швидкісні перемикачі передач, тобто шифери та окремі гальмівні ручки, також в компанії відмовились від покриття "Cromica Bronze" та повернули серії вже фірмовий срібний колір.

 


STX RC також зазнав декількох суттєвих змін:

  • втулка під 8ми швидкісні касети MC38;
  • новий задній перемикач MC38 на 8 швидкостей, при чому паралельно були доступні і 7швидкісні варіанти;
  • також в серії були представлені і окремі шифери з можливістю комбінування з  ручками Vbrake та Canti;
  • ну і вже традиційно для цієї підгрупи додатковий елемент кермова колонка.

З цього усього можемо зробити висновок, що оновлення групи STX RC 1997 року було максимально суттєвим, а набір запчастин доволі широким.

 

Ринок завжди вимагатиме більшого. Пік популярності.

 

Після такого великого оновлення групи інженерам було важно перевершити свої минулі успіхи, та й чи потрібно було щорічне оновлення груп? Як ми знаємо, в сучасній історії Шимано оновлення груп відбувається кожні 4 роки, можливо, через вичерпності нових технологій, а на ті часи від інженерів кожен рік очікували чогось нового та щоразу більш суттєвого.
І вже у 1998 році група STX вкотре оновлюється.
Група залишає 7-швидкісні комплекти трансмісій, проте, вже наступного року відмовляється від них.
Підгрупа STX RC отримала новий набір ланцюгів і тут вже були варіанти трансмісій лише на 8 швидкостей. Також обидва набори груп отримали нові системи гальм V40 та MC40 а системи кантиліверних гальм були повністю відкинуті в більш низькі групи.


Не дивлячись на доволі успішну тенденцію продажів та популярність обладнання серед велосипедистів, цього ж року, керівництвом, разом з відділом маркетингу компанії, було прийнято рішення про припинення випуску груп STX та STX RC.
В кінці 1999 року - випуски груп STX та STX RC були остаточно припинені, а в кінці 2001 з конвеєру компанії зійшли останні запасні частини цієї серії.

 

Кінець випуску серії SHIMANO STX. Що далі?

Здавалося б, сумна історія з сумним кінцем, проте, якщо дивитись на ситуацію через призму часу і на те, що ми маємо сьогодні в світі МТБ компонентів - то не все так сумно. Адже сьогодні ми не маємо проблем з вибором трансмісій чи недостатністю технологій. Трансмісія і гальма сучасного гірського велосипеду для професіоналів - це високотехнологічний пристрій, а будь який звичайний велосипед для прогулянок у лісі - це поєднання технологій, в які ще 20-30 років  назад не всі могли повірити, не те що бажати.

 

Яку нішу вона займала у ієрархії груп Shimano MTB.

Інженери та маркетологи Shimano позиціонували STX - як першу сходинку вже з дійсно якісним обладнанням для серйозних завдань. Ви могли поїхати на тренування чи в гори з STX та повністю задовольнити свої потреби в велосипеді, адже він був обладнаний надійним STX.
RC була лімітованою та покращеною серією STX, та непоганим маркетинговим ходом. Навіть коли ви бажали дійсно крутий велосипед і йшли в магазин за велосипедом з обладнанням STX, консультант вам ввічливо пропонував доплатити ще трішки та отримати оснащення STX RC. Це стандартна сучасна модель продажів.
В цілому Shimano завжди вміли продавати, зрештою і звинуватити їх в цьому неможливо, адже робити дійсно правильні речі вони також вміли.
В сучасній системі рівнів обладнання група STX законно посіла б своє місце десь між групою Alivio та SLX, на місці сучасного Deore. Зрештою, саме Deore LX та Alivio свого часу і розподілили між собою та замінили цю групу, а згодом і LX був замінений вже всім знайомою нам сучасною групою Shimano Deore.

 

Щодо причин чому саме STX перестали виробляти, на мій погляд їх було декілька і всі вони виправдані

По-перше. Висока конкуренція всередині бренду. На момент представлення серії у Шимано вже була серія Altus, Deore LX. І навіть мало відома серія MJ яка, щоправда в 1994 році і зникла. Згодом з'явилася Acera, активно расширилась лінійка Deore XT. Тобто в сегменті середнього рівня компонентів у Shimano вже був “фулхаус” і наділяти кожну лінійку якимось унікальними особливостями із року в рік було вже доволі важко, тим більше, коли індустрія довгий час крутиться навколо стандартних трансмісій з 21-ю швидкістю та обідними гальмами.

По-друге. Маркетинг, як було сказано раніше, Shimano завжди знали як продати і доволі тонко відчувають ринок. Підтримувати одну і ту ж групу важко в умовах таких самих конкурентних серій. Саме тому виведення з продажів серії та заміщення її більш популярною на той час серієї Deore LX було правильним рішення в першу чергу, економічно, адже серія не стала збитковою і фактично припинила своє існування на піку популярності, тим самим підігріла увагу публіки до того, що нового їм запропонує виробник.

Ну і останнє - це технології. В велоіндустрію почали масово приходити нові технології виробництва, нові матеріали та методи проектування. З кожним роком поліпшення характеристик ставали все суттєвіші і вмілий ремаркетинг та зміна іміджу допомогли компанії завойовувати нових клієнтів. Так, те що вважалось інноваційним на початку 90-х, на початку 2000-х вже з легкістю могло сприйматись як синонім «застарілих технологій».
Вчасна зміна іміджу, зміна назв, дизайну та маркетингових стратегій допомогла японській компанії завжди виглядати сучасно і актуально. Так, наприклад, STX виглядала новинкою, а вже через кілька років Deore LX витіснив серію як більш інноваційний продукт, а ще згодом і Deore LX була ліквідована як застаріла.

 


Сподіваюсь Вам сподобався наш матеріал

Діліться своїми враженнями у коментарях під цією статтею, доповнюйте цікавими фактами які можливо ми не згадали у цій статті, а також поширюйте посилання на статтю та сторінку в соціальних мережах, це буде для нас додатковий стимул до створення нових подібних статей.
Дякуємо, що дочитали цей невеликий екскурс у минуле, також даруємо Вам -5% на весь товар в нашому магазині за промокодом promoblog5.