Кожен велосипедист час від часу мріє про те, щоб якось оновити і поліпшити свій велосипед.
Читаючи цю статтю, ймовірно, Ви так само вирішите це зробити.
Зайшовши на сайт будь-якого магазину відразу кидається в очі велика кількість вибору і нерідко, всі ці терміни плутають нас.

Давайте ж разом спробуємо з'ясувати які головні особливості треба врахувати при виборі велосипедних втулок.

 

 

Важливі особливості і відмінності велосипедних втулок


Перейти до каталогу втулок

Передні втулки тут
Задні втулки тут

 


Перед тим як зробити свій вибір - необхідно уточнити декілька параметрів, які не залежать від того чи буде це передня або задня втулка.

 

 

• Призначення велосипеда.

 

В залежності від того, шосейний велосипед це або крос-кантрі, будь-який виробник буде пропонувати до Вашої уваги багато варіантів.
Різниця буде полягати в основний конструкції і завданнях, з якими повинна справлятися втулка.

Втулки для МТБ чи гравійний велосипедів мають бути більш міцними, витримувати удари та постійну вібрацію, в той час, як втулки для шосейних велосипедів повинні мати мінімальний опір коченню.

Ще одним варіантов втулок є втулки для звичайних міських велосипедів. Вони можуть бути планетарні - з внутрішнєю системою швидкостей, або ж одношвикісні. ну і звісно ж з педальним гальмом, або без.
У виробника Shimano для шосейних велосипедів в бюджетному сегменті відмінним варіантом буде серія 105. Співвідношення ціни та якості при чудовому накаті. У той час, як для велосипедів крос-кантрі цей же виробник має серію Deore - втулки цієї серії досить довго прослужать, а їх обслуговування буде не таким вже й витратним, адже всі необхідні запчастини Ви також можете вибрати в нашому розділі «Втулки і компоненти

 

 

• Кількість спиць.

 

Цей параметр дуже важливий для нас, особливо якщо ми вже маємо обід. Також, останнім часом, все частіше на ринку велозапчастин стали з'являтися втулки під прямі спиці - під такі втулки необхідно буде підібрати спеціальні спиці.

Дуже важливо правильно розрахувати і довжину спиць.
Розраховуємо відповідно до ваших розмірів обода та втулки. Для розрахунку краще за все використовувати калькулятор спиць, як наприклад цей: Sapim Calculator

 

 

• Тип кріплення та діаметр осі.

 

Порівняйте зі старою втулкою або уточніть в параметрах Вашої рами та вилки. Правильно підібраний діаметр осі дуже важливий. Різні рами та вилки мають різні кріплення - це можуть бути болти, гайки, швидке кріплення за допомогою ексцентрика чи вісь. Дитячі, підліткові, міські чи гірські велосипеди початкого рівня, як правило мають кріплення ексцентрик чи гайки. В велосипедах вищого рівня, як правило, використовується кріплення під ексцентрик чи вісь. Такий тип кріплень значно надійніше та збільшує жосткість конструкції.
Планетарні втулки та під одну швидкість, як правило, мають діаметр осі 10мм. Ще одним важливим фактором платератних втулок є необхідність спеціальних компонентів встановлення під різний тип дропаутів велосипеда.

 

 

• Тип гальма.

 

Враховуйте також і цей параметр. У той час, як для обідних гальм втулка не вимагає додаткових кріплень. Втулки під дискові гальма повинні мати спеціальне кріплення. Ну і не забуваємо, ще в дорожніх велосипедах часто використовують задні втулки з ножним гальмом.
Також слід врахувати той факт, що кріплення ротора має два типи:
Втулки з кріпленням ротора під 6 болтів
Втулки з кріпленням ротора під Center Lock

 

 

 

 

• Тип підшипника.

 

Залежно від типу підшипників, втулки будуть володіти різними властивостями. Втулки на промислових підшипниках - більш міцні, більш довговічні і не вимагають частого обслуговування, проте ціна таких втулок значно вища. Втулки на кулях кочення більше підходять для шосейних велосипедів. Такі втулки краще переносять бічні навантаження та мають менший опір коченню.

Стосовно захищенності від вологи та бругу - завжди вважалось, що втулки на промислових підшипниках більш захищені. Проте компанія Shimano розробила свою систему захисту від бруду та вологи, в результаті чого, це дозволило їм виготовляти всі втулки на шарах, що значно зменує їх опір коченню, проте не впливає на їх довговічність. Ми отримали надійні втулки з відмінними показниками.
Із мінусів можна відзначили лише необхідність періодичного сервісу - хоча й недоліком це назвати не можна, адже будь-який механізм потрібно обслуговувати для відмінної роботи.


 

• Ширина втулки - також важливий параметр.

 

Буде дуже прикро, якщо після довгих мук вибору втулка просто не поміститися в пір'я рами чи вилки. Тому рекомендуємо Вам перед вибором втулки  ознайомиться з документацією виробника велосипеда, чи зробити контрольні заміри старої втулки. Передні втулки як правило мають ширину 100, 108 чи 110мм.
Задні втулки мають дещо більше варіантів ширини, як правило це: 135, 142, 148 та бустові втулки 150мм шириною.
Справа не стільки навіть в маркетингу а в технологіях, що розвиваються. На більш старих велосипедах зустрічаються втулки 135 мм, в той час як на сучасних використовують ширину 142 чи 148мм. А на велосипедах типу даунхіл чи ендуро часто можна зустріти втулки з бустом до 150 мм - це покращує жосткість колеса, що безумовно, є важливим критерієм для таких байків.
Планетарні втулки, та втулки на одну швидкість мають свої розміри, зазвичай це 185мм.


 

 

Вибір задніх втулок


Вибираючи задню втулку, враховуйте кілька важливих параметрів:
 

 

• Кріплення задніх зірок.

 

Зверніть увагу як кріпляться задні зірки. Якщо на Вашому велосипеді позаду встановлено 6-7 зірок, як правило, вони кріпляться на різьбу, а значить, нам слід вибирати втулки з нарізним кріпленням. Як правило зустрічається на велосипедах початкового рівня, але бувають і виключення.
Якщо у Вас 8-11 зірок - такі зірки кріпляться на шлицьовий барабан - на втулках Shimano це стандарт HG - він є більш надійним і сучасним
Так само враховуємо кількість зірок. Не всі втулки із шлицьовим барабаном розраховані на касету під 10, або 11 зірок. Деякі втулки мають барабани під 9 чи 10 зірок, відповідно для втановлення касети на 11 - потрібна інша втулка.

 

 

Втулки та касети Shimano на 12 зірок

 

Втулки під касети на 12-ти зірок мають свою відмінність. Такі втулки мають спеціальний барабан Micro Spline, що має спеціальний профіль зубців. Особливісттю такого барабану є:

  • Особлива розроблена технологія зцеплення барабану
  • Зменшений діаметр барабану, що дозволило звеншити мінімальну зірку касети з 11 до 10Т
  • Зменшення вільного ходу до щеплення
  • Зменшення шуму при вільному обертанні барабану
  • Покращений профіль шліців барабану, що збільшує зчеплення, та подовжує термін роботи барабану, в порівнянні з барабанами HG

 

 

Першою серією, що почала використовувати такі барабати стала серія XTR.
На данний момен вже декілька серій мають в своєму арсеналі 12-ти швидкісні трансміссії, а саме:
XTR M9100
DEORE XT M8100
SLX M7100
DEORE M6100
а значить і відповідні втулки з барабанами з технологією Mirco Spline

Також бренд Shimano має в своєму каталозі, ще декілька втулок з барабаном Mirco Spline - серії MT400 та MT500
Тут важливо сказати, що випущені вони були, для можливості втановити 12 швидкісні трансмісії на бюджетні велосипеди з кріпленням під єксцентрик та шириною заднії дропаутів 135 та 141 мм.
І хоч сам барабан має шліци під 12-ти швидкісні касети, внутрішня конструкція щеплення використовується стандарту HG- що не робить їх менш надійними, проте більш доступними в ціні.

 

 


Визначивши всі ці параметри, Ви сміливо можете приступати до вибору нової деталі на Ваш улюблений велосипед.


 

 

Звісно, є кілька параметрів про які ми промовчали, але які також можна враховувати при виборі втулок: ширина між фланцями і їх висота, діаметра кола отворів спиць і так далі. Ці параметри будуть важливі, якщо ви підбираєте втулку вже під існуюче колесо і у Вас вже є спиці певного розміру. Ми ж в BIKE MARKET KYIV рекомендуємо завжди при заміні будь якого компонента колеса замінювати спиці на нові. Справа в тому, що метал має властивість втомлюватися, особливо після тривалого використання, а додайте до цього ще фізичні зусилля при розборі та зборі колеса і ви отримаєте доволі шаткий компонент, який може суттєво погіршити враження від колеса, навіть з новою втулкою. Установка нових спиць дозволить Вам отримати більшу жорсткість колеса, а значить - отримати більше вражень від нових запчастин.
Для підбору використовуйте калькулятор спиць. Виміряйте необхідні параметри, зазначені в калькуляторі, введіть дані і отримаєте відповідь. Звичайно, купити спиці на нове колесо також можна в нашому магазині.


Сподіваємося, ця стаття була корисна для Вас.

Катайтесь - не ламайтесь!

 

Перейти до каталогу втулок

Передні втулки тут
Задні втулки тут